Kopiera länk
”Trots sin unga ålder, född 00, tar Albert redan nu ett väldigt stort ansvar och är bland annat ute på en del jobb själv som han sköter med bravur. Han besitter en väldigt stor social kompetens och är väldigt omtyckt bland både kunder, beställare och medarbetare. Albert tar hela tiden för sig i arbetet och är inte främmande för nya utmaningar. I sommar kommer han vara butiksansvarig i tre veckor. Som man säger inom idrotten är han en riktigt stor talang.” Så lyder nominering för Albert Fransson som utsetts till Månadens Comfortör i maj.
Albert jobbar som lärling på Erikssons VVS i Härnösand och har precis påbörjat sitt yrkesliv som blivande rörmokare. Men även om han inte jobbat länge är han redan en uppskattad Comfortör och vår andra ”Månadens Comfortör”.
- Det känns bra och kul att det jobb jag gör uppskattas av andra. Jag blev rätt förvånad när jag fick veta att jag blivit utnämnd, jag visste inte om att jag var nominerad, säger en glad Albert Fransson.
- Jag vet inte riktigt, det är svårt att säga. Jag brukar försöka tänka att det är många som tycker VVS är svårt. Jag hör rätt ofta från kunder att de inte vågar röra sånt som har med vatten att göra. Därför brukar jag förklara vad jag gör så de förstår och hänger med. Sen försöker jag bara vara trevlig.
- Oj, det var en svår fråga. Men vi får väl bra omdöme från kunderna som tycker att vi har trevlig personal. Mina kollegor är ju likadana så jag gör mest som de gör. Det händer några gånger varje vecka att kunder kommer tillbaka in i butiken och tackar för hjälpen, och ofta vill de få hjälp med något mer. Butiken har funnits här sedan 1973 och vi har många stamkunder som tycker vi har bra service.
- Jag tror det är viktigt att som lärling hänga med i utbildningen och vilja lära sig mer. Jag är alltid öppen för förslag och lyssnar på hur montörerna på firman brukar lösa problemen eller när jag får kritik. Men sen är det också viktigt att kunna göra det på sitt sätt. Jag brukar sätta mig in i kundens situation och fundera på om jag skulle vilja ha det resultat som blivit. Sen är det bra att förstå att kunden inte kanske alltid förstår vad vi gör och därför förklara vad som gjorts för att hjälpa dem. Det blir naturligt att ha kunden i fokus och vara trevlig på det sättet tycker jag.